Nya pastasåser och en smart parmesanost utan kant – här är vårens smaknyheter

BOLLO, varumärket som började som ett pandemiprojekt, har snabbt blivit en favorit i dagligvaruhandeln. Nu lanserar de tre nyheter: en parmesanost utan kant och två smakrika pastasåser – en krämig pestosås och en ostsås med tryffel. Medgrundaren och stjärnkocken Joel Åhlin berättar om smakerna, idéerna och var du kan hitta nyheterna.

En parmesanost utan kant – smart eller genialiskt?
Bland BOLLOs senaste nyheter sticker en parmesanbit ut – bokstavligen. En 100-gramsbit utan kant, formad som en rektangulär stav. Idén? Att slippa den hårda kanten som ofta blir kvar i kylen som sen möglar och slängs. 

– Vi vill göra parmesan mer lättillgänglig och användbar. Det här är en äkta parmesanost, bara i ett mer praktiskt format. Självklart är jag medveten om att kanten går att använda som smaksättning och att man kan spara den i frysen – men helt ärligt, hur många gör det, säger Joel Åhlin.

Produkten har redan väckt uppmärksamhet och BOLLO hoppas att den blir en ny favorit för alla pastaälskare. Priset landar under 50 kronor och parmesan utan kant finns på Hemköp, Willy’s och City Gross.

Recept och inspiration på @bollostories 

Två nya pastasåser – krämig pestosås och ostsås med tryffelsmak
Utöver parmesanlanseringen släpper BOLLO även två nya pastasåser: en krämig pestosås och en ostsås med tryffelsmak. Båda redo att blandas direkt med nykokt pasta. 

– Vi har redan bolognese, pomodoro och en parmesanostsås. Det här är en naturlig utveckling för oss. Pestosåsen har en tilltalande pestosmak och gjord till krämig sås, perfekt till lax eller kycklingpasta. Ost- och tryffelsåsen är en ny favorit för dem som vill ha en extra lyxig touch, säger Joel.

Båda såserna lanseras 10 mars och kommer att finnas hos ICA, Hemköp, Willys, City Gross och Coop.

Från köttfärssåsbok till framgångsrikt varumärke
BOLLO började som ett pandemiprojekt mellan Joel Åhlin, Harald Wachtmeister och Jason Diakité. Vad som startade som en bok om köttfärssås ledde vidare till ett vin och sedermera en serie pastasåser.

– Vi såg att det fanns mycket konserveringsmedel och tillsatser i vanliga köttfärssåser, så vi ville göra en egen. Vårt fokus är att skapa produkter som förenklar vardagen med kvalitet och tillgänglighet, säger Joel.

Förutom de nya såserna och parmesanen finns också vinet Bollo på Systembolaget – ett vin gjort på 100 % ekologiska Sangiovesedruvor från Poderi dal Nespoli i regionen Emilia-Romagna - köttfärssåsens hemtrakter. Vinet kostar 119 kronor och artikelnumret är 74128, har en alkoholhalt på 13,5% och innehåller 750 ml, och finns att köpa här.

Följ Bollo på Instagram för recept, inspiration och upptäck hela sortimentet på bollostories.se

BOLLO är ett svenskt företag som erbjuder färska pastasåser med fokus på hög kvalitet och autentiska smaker. Grundarna Jason Diakité, Harald Wachtmeister och Joel Åhlin delar en passion för köttfärssås och har genom sina personliga erfarenheter och minnen skapat produkter som hyllar denna älskade rätt. Deras mål är att erbjuda konsumenter en genuin och välsmakande upplevelse genom sina produkter.

Victor Christophe

Learn More →

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *